Tävlingsdag

Det var ju en som undra hur jag förbereder mig för tävling, hur en tävlingsdag ser ut och lite sånt.

För det första, jag brukar nästan alltid lägga fram mina grejor (sadel, träns, stövlar, sporrar, hjälm och väst).
Jag smörjer oftast mina stövlar, men ibland om det behövs så tar jag allt det andra också. Kvällen innan så tar jag också fram mina tävlingskläder. Dagen innan tävlingen så brukar jag bara rida igenm hästen, känna så att den är pigg och glad ! :)

TÄVLINGSDAX!
Jag går upp/ ut till stallet 1 eller 1 och en halv timme innan vi ska åka. Då brukar jag ha tid att fixa till hästen, jag hinner plocka in alla grejor i bilen och plocka ihopa lite smått och gått. Sedan blir det dax att lasta och köra. När jag kommer fram till tävlingsplatsen så går vi till sekritiatet och visar veterinärintyg. Sedan kollar vi banan och sedan kollar vi på dom första. Eftersom Matilda just nu rider b-ponny så går vi och tar ut Lara först. Sedan beror det på hur många starter där är, men oftast tar vi ut Gina när Lara går in i transporten :)

När jag värmer upp så är jag väldigt noga med att hästen ska vara framåt och lyssna på hjälperna. Det är väldigt viktigt att ha det färdigt innan man går in på banan. När jag hoppar fram så börjar jag med; kryss i trav (oftast), kryss i galopp. Skritta/ Trava lite. Räcke i galopp. Oxer i galopp. Skritta. Direkt galopp och sedan direkt räcke. Skritt. Direkt galopp och sedan direkt oxer. Så man känner att dom är framåt.

På banan fattar jag galopp och galopperar mot starten. Jag försöker att ta ut svängarna ordentligt. 

Efter klassen skrittar jag av ett tag och sedan får jag ställa in henne i transporten.
Sedan blir det att gå banan till nästa klassen. Ta ut Lara, ställa in Lara och ta ut Gina. Samma uppvärmning och in på banan, samma där ;p

Hur en tävlingsdag ser ut för mig kvittar ju för vilka klasser jag ska rida i, hur mycket starter där är och om det händer någon olycka.

Hoppas ni fick en liten inblick hur det ser ut på en tävlingsdag för mig :)

Pöss :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

www.corneliashestar.blogg.se

jag har 3 hästar ' jag älskar hästar<3<3<3

RSS 2.0